Frakt

Vi erbjuder frakt med välkända svenska fraktbolag för din säkerhet. Vi använder oss främst av DHL och Schenker.

Leveransalternativ

Våra frakter sker antingen med Postnord eller Schenker beroende på vilket transportalternativ du väljer. Alternativen som du har visas när du genomför ditt köp. Köp gjorda via vår webbshop levereras endast inom Sverige. Vi erbjuder även hemleverans. Hemleveransen sker dagtid.

Till utlämningsställe

Ditt paket skickas till det utlämningsställe som ligger närmast den adress du angav i din order. Närmsta utlämningsställe kan variera beroende på vilken transportör du väljer när du genomför ditt köp. Du får en avisering via SMS eller e-post då paketet har anlänt till utlämningsstället. Om ditt paket väger över 20 kg kan det inte skickas till ett utlämningsställe, utan måste levereras hem till dig.

Hemleverans

Hempaket levereras normalt till marknivå utanför privatpersons adress på dagtid alla helgfria vardagar. Besök Schenkers hemsida, www.dbschenker.se/ (för kolli under 30kg samt sändningar <100kg) eller Postnords hemsida för kolli över 30kg samt sändningar >100kg) för exakta leveranstider. 

Leveransen aviseras via sms . Hemleverans är endast möjlig om ni angivet ett giltigt mobilnummer.

Viss begränsning av leveranser till öar i skärgården.

Fraktkostnad

Fraktkostnad vid leverans till utlämningsställe:

 

Vikt (kg)Fraktkostnad inkl. moms

0-2049 SEK

Om ditt paket väger över 20 kg kan det inte skickas till ett utlämningsställe, utan måste levereras hem till dig. 

Leveranstid

Vi gör klart din order inom 24 timmar efter att du lagt din beställning, sedan tillkommer 2 till 5 arbetsdagar för själva transporten. Leveranstiden kan förlängas något vid ovanligt hög orderingång, till exempel vid jul. Beställningar med många varor eller som ska levereras till avlägset belägna orter kan ta längre tid.

Du kan se hur var ditt paket befinner sig genom att söka på ditt kolli-id på transportörens hemsida, antingen www.dbschenker.se eller www.postnord.se. Kolli-id får du i orderbekräftelsen från oss.

När du tar emot varorna

Försändelser måste signeras när de hämtas ut på utlämningsstället. Den som beställningen är adresserad till måste därför också hämta ut den. Kom ihåg att ta med dig legitimation. Om bud hämtar leveransen, måste budet visa sin och mottagarens legitimation.

Vid hemleverans måste ordern signeras när den tas emot. Den som tar emot varorna måste visa sin legitimation, och beställarens legitimation.

Vid utlämning av order i varuhus krävs legitimering av den som ordern är adresserad till. Om bud hämtar leveransen, måste budet visa sin och mottagarens legitimation.

Ditt ansvar när du tar emot varorna

Observera att det är du som har ansvar för varorna när du har skrivit under leveransavin. Om emballaget verkar vara skadat ska du inte ta emot paketet. Du ansvarar för att kontrollera varorna och upptäcka eventuella fel, och du ska meddela oss om eventuella reklamationer. Detta ansvar påverkar inte dina lagstadgade rättigheter eller din rätt till ersättning. 

Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss. Skada som upptäcks efter leverans vid uppackning av gods (dold skada) anmäls senast 7 kalenderdagar efter mottagandet av godset. 

Ej mottagen leverans/outlöst beställning

Om du valt att få ditt paket till ett utlämningsställe, så ligger ditt paket kvar där i 14 dagar. Om du inte hämtat det inom denna tid, så returneras paketet till oss.

Om du valt hemleverans och inte är hemma när leveransen kommer, så kan du hämta vid transportörens terminal alternativ själv bekosta nytt leveransförsök. Transportören kommer att kontakta dig. Om alla hemleveransförsök misslyckas, kommer ditt paket att returneras till oss.

Vid ej mottagen leverans/outlöst beställning tar vi ut en avgift om 150 kr.  Är ordervärdet under 150kr så drar vi hela ordervärdet.